Odstąpienie od umowy

25 stycznia 2019

Niekiedy żałujemy swojej decyzji konsumenckiej zaraz po dokonaniu zakupu. W innych przypadkach okazuje się, że okoliczności zmuszają nas do odstąpienia od wcześniejszych zobowiązań jakich się podjęliśmy. Warto więc wiedzieć jak to zrobić w sposób zgodny z prawem.

Prawo odstąpienia od umowy, czyli uznanie jej za niebyłą jest możliwe zgodnie z Kodeksem cywilnym. W przypadku niewypełniania świadczenia można wyznaczyć w oświadczeniu dodatkowy termin do jego wykonania, a następnie odstąpić po nim od umowy jeśli dalej usługa nie została wykonana. Gdy z kolei ów termin wykonania został wyraźnie określony w umowie wyznaczanie dodatkowego czasu nie jest już konieczne.

Konsumenci posiadają specyficzne uprawnienia w zakresie odstąpienia od umowy. Są one uregulowane w ustawie o prawach konsumenta. Ktoś kto zakupił towar w sklepie może, jeśli radykalnie odbiega on od standardów, złożyć reklamację w której będzie precyzyjnie domagał się odstąpienia od umowy. Warto jednak podkreślić, że w przypadku sklepów stacjonarnych nieuzasadniony zwrot może okazać się niemożliwy. Nie ma bowiem regulacji prawnych nakazujących sprzedawcy uwzględnienie go. Przewidują to jedynie regulaminy konkretnych przedsiębiorstw – można więc uznać, że to wyraz jego dobrej woli i wysokich standardów postępowania z klientami.

Czym innym jest natomiast zakup towaru nabytego poza lokalem przedsiębiorcy – przede wszystkim w Internecie. Wówczas konsument może odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od doręczenia produktu i to bez podania przyczyny. Jest to uzasadnione ze względu na fakt, iż nabywca towaru tą drogą nie miał wcześniej okazji zaznajomić się ze specyfiką danego dobra w sposób bezpośredni. Należy jednak pamiętać, że ewentualne koszty wysyłki należy pokryć wówczas samodzielnie. Niemniej, wydawać się może, że w momencie, gdy nie jesteśmy pewni zakupu, a marka oferuje dany towar zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i Internecie to lepiej skorzystać z tej drugiej opcji. Dzięki temu zyskamy czas na namysł.

Nie oznacza to jednak, że w przypadku zakupów poza lokalem sprzedawcy można odstąpić od każdego zakupu. Nie można odstąpić od takiej umowy, gdy istnieje problem powrotu do stanu poprzedniego. Dotyczy to na przykład: szybko psujących się produktów, towarów wykonanych na zamówienie, gazet i czasopism czy dóbr zapieczętowanych, które mogłyby potem niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie.

 

Artykuł pochodzi ze strony www.istotnie.pl